Forløb til udskoling
Udviklet af lærere og fagpersoner fra skoleverden
Engagerende og spilbaseret læring til dine elever
En scenariedidaktisk faglig konkurrence
Økonomisk bevidsthed og ansvarlighed som samfundsborgere
"Her kan eleverne fejle og forstå uden konsekvenser for deres privatøkonomi"
Jeg har skabt dette forløb ud fra at det må gerne være sjovt for eleverne at udvikle deres kritiske evne til at forstå, hvordan "money makes the world go round". Når det er sagt, har jeg designet et undervisningsforløb der også stiller høje krav til klassen. Eleverne skal bruge masser af kognitive kræfter, når de fx skal foretage teknisk analyse af en aktie. Og de skal være dygtige til at arbejde sammen. Ellers falder projektet på jorden. Som lærer skal du altså være klar til at gribe dem, men du behøver ingen særlig viden om aktier på forhånd
I grupper skal eleverne danne deres eget investeringsselskab og få porteføljen til at vokse. Men gennem forløbet bliver de også forholdt til deres medansvar som investorer: Hvordan og med hvad bidrager selskaberne i deres portefølje til at skabe en bedre verden? I grupper indtager eleverne rollen som kapitalforvaltere, der skal stå på mål for investering af andre menneskers penge på en bæredygtig måde. Forløbet er skabt til udvikle elevernes økonomiske dannelse og ruste dem til at tage ansvar som samfundsborgere med kritisk evne til at forstå verden gennem aktiemarkedernes optik
Klassetrin: Udskoling
Fag: Matematik, samfundsfag, dansk
Varighed: 5-10 lektioner
Hent hele materialet
Se kort forløbsbeskrivelse
Forløbet skal give eleverne indblik i økonomiske forhold, så de er bedre rustet, når skal træffe ansvarlige økonomiske beslutninger. De skal også blive bevidste om investorers og virksomheders ansvar for sociale forhold og bæredygtighed.
Eleverne lærer grundbegreber om risiko, analyser og etiske overvejelser forbundet med investering. I grupper skal de i realtid passe en fiktiv aktieportefølje og i et sikkert miljø drage erfaring med aktiemarkedet.
Klassen skal bruge Aktiedysten til at simulere et investeringsselskab. - altså en slags rollespil. De finder på navn, logo, m.v. til selskabet og udfylder en ”forretningsplan”. Gennem gennem en slags personlighedstest opretter de deres risikoprofil med deres "etiske kompas" udstikker de en bæredygtighedskurs for deres investeringer.
Eleverne skal bruge de interaktive redskaber i værktøjskassen: Videokurset, AktieQuizzen, Det etiske kompas og Risikoprofilen. Til rollespillet skal de udfylde skabelonen til deres forretningsplan. Til selve undervisningen skal de bruge dokumenter og regneark, som kan downloades her. Selve Aktiedysten er den bærende ressource gennem hele forløbet.
Kvantitativt evaluerer eleverne gennem en "investeringsrapport", som vurderer hvordan gruppens investeringer er gået og om de har opfyldt deres strategi . Kvalitativt evaluerer eleverne i deres "ledelsesberetning". Her sætter de ord på, hvordan selve forløbet har været og hvad de er blevet klogere på.