Brug de færdige undervisningsforløb eller sammensæt dit eget på læringsplatformen

Undervisningsmaterialerne på Aktiedysten er produceret i samarbejde med lærere og undervisningskonsulenter. Som lærer kan du vælge enten at følge et færdigt forløb eller selv tilrettelægge det ud fra de elementer, som er relevante i netop din undervisning.

Forløbene er kategoriseret under grundskole (udskolingen) og ungdomsuddannelse (HHX). Men vores værktøjskasse indeholder elementer. som i den rette sammenhæng kan bruges på begge niveauer.

Selve spillet er en del af undervisningsforløbene og kører på Aktiedystens sædvanlige platform. Bemærk at spillere under 18 år ikke bliver inviteret til præmiespil.

Sådan gør du

Tilgå et færdigt forløb

Med et færdigt forløb, kan du vælge mellem 2 forløb. Vi har et til grundskoler og et til ungdomsuddannelser.

  1. Vælg dit forløb under menuen underviser
  2. Download materialet og læs lærerguiden / undervisningsbeskrivelsen.
  3. Du er nu klar til at starte

Sammensæt dit eget forløb

Med dit eget forløb vælger du selv, hvilke værktøjer du gerne vil have med i jeres Aktiespil. Under menuen værktøjskasser finder du redskaberne, og du kan introducere dem for dine elever både før og under jeres aktiespil.

  1. Start jeres aktiedyst
  2. Tilgå værktøjskassen og find de værktøjer du vil bruge.
  3. Lad eleverne gå på opdagelse i de værktøjer du har valgt.
  4. Du er nu klar til at starte

FIMME

Formål

Undervisningsforløbene sigter mod at elevernes tilegner finansielle grundbegreber som et redskab til at forstå sin omverden gennem aktiemarkedernes optik og handle som en samfundsøkonomisk bevidst borger.

Indhold

Undervisningens indhold tager udgangspunkt i den simulering af virkelighedens aktiemarkeder, som eleverne oplever i Aktiedysten. Den handler om kompleksiteten i forbindelserne mellem samfundsforhold, økonomi, risikovillighed, etik, investeringer og markedsmekanismer generelt.

Metode

Spilmekanikken i Aktiedysten skaber undervisningens progression og spejler den økonomiske virkelighed, som forløbene handler om. Metoden varierer mellem spil, konkurrence, gruppearbejde, tests, opgaveløsning, videokursus,  informationssøgning og klasseundervisning.

Materiale

Materialet består af undervisningsforløb med lærervejledning og lektionsplaner, som kan følges helt eller delvist. Værktøjskassen består af generiske elementer, som eleverne kan bruge i deres selvstændige arbejde med forløbene.

Evaluering

Elevens individuelle udbytte af konkret viden, kan de afdække ved at teste sig selv med vidensquizzen i værktøjskassen før og efter forløbet. På samme måde hører der til hvert af de fem afsnit i videokurset en individuel test. I forløbene er indbygget mere dialogiske evalueringer, som peger mod undervisningen dannelsesdimension. Mest centralt er værktøjskassen 'etiske kompas', som kan bruges til at drøfte bæredygtighed og socialt ansvar.

Indhold i værktøjskassen

  • Videokursus

  • Aktie-ordbog

  • Risikoprofil

  • Etisk kompas

  • AktieQuizzen

Videokursus

Det grundlæggende videokursus består af fem afsnit á cirka to minutters varighed. De gennemgår begreberne aktier, risiko, etik, fundamental og teknisk analyse. Til hver video hører en kort test med kontrolspørgsmål, så eleverne nemt kan evaluere sit eget udbytte af kurset.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er Aktiedysten?

Aktiedysten er et investeringsspil, hvor deltagerne fiktivt handler med aktier live-opdaterede kurser.  Dermed kan eleverne i et spilbaseret miljø stifte bekendtskab med aktiemarkedet på en engagerende måde, som simulerer virkeligheden. Spillet er ikke skabt til at eleverne bruger det som øvelse i selv at investere. 

Hvordan tjener Aktiedysten penge?

Aktiedysten tjener penge gennem partnerskaber. Det kan fx bestå i at en virksomhed udlover en præmie og inviterer brugerne til et spil, som er en del af virksomhedens markedsføring. Præmiespil er dog ikke en del af undervisningsuniverset, som er gratis at bruge og fri for reklamer, med mindre skolen selv har meldt sig til en aktuel kampagne. 

Hvor lang tid skal et spil vare?

Som underviser beslutter man selv, hvor lang tid klassens aktiedyst skal vare. For at give eleverne den bedste spiloplevelse, anbefaler vi som minimum en periode mellem 14 dage og to måneder. 

Hvem har produceret undervisningsmaterialet?

Da vi begyndte at få henvendelser fra skoler, som bruger Aktiedysten i undervisningen, besluttede vi at tage kontakt til lærere og undervisningskonsulenter, som både har erfaring og faglig ekspertise med financial literacy i den danske skolesektor. De har hjulpet os med at udvikle forløb og redskaberne i værktøjskassen.