april 11, 2024

På Sankt Annæ Gymnasium i Valby har investering indtaget en fremtrædende plads på skoleskemaet. Her har to 8. klasser nemlig kastet sig over de finansielle markeder i læringskonkurrencen Skolernes Aktiedyst, hvor de skal få 1 mio. fiktive kr. til at vokse. 200 skoleklasser deltager, og dem, der gør det bedst og mest fornuftigt, vinder 10.000 kr. til klassekassen. I den forbindelse har ca. 90 klasser fået besøg af en Sydbank-rådgiver, der har klædt dem på til at angribe markedet.

Det har så sandelig vækket elevernes indre aktiehaj, fortæller deres lærer Betina Bak Hansen.

– De er fuldstændig bidt af det, og de er engagerede på en helt anden måde, end de plejer at være. Det er faktisk kommet så vidt, at det også går lidt ud over de andre timer, fordi de sidder og tjekker aktiekurser hele tiden. Det har fået mine kolleger til at snakke på lærerværelset, griner hun.

Hun bemærker dog også, at det har givet eleverne vigtig læring.

– Vi er dykket ned i alt fra risikofaktorer til investeringsstrategier, og det har givet dem en praktisk forståelse af, hvad det vil sige at investere, og hvordan man kan forvalte sine penge, når man skal ud at stå på egne ben. De er blevet mere bevidste om, hvor uforudsigeligt aktiemarkedet kan være, og det har åbnet deres øjne for, at de bør investere med omtanke – og kun for de penge, de er villige til at risikere. Der kan måske godt være en tendens til kun at fortælle de positive aspekter ved investering, og så er det godt, at dysten her viser, at der også er risiko forbundet med det, siger hun.

Endelig fremhæver hun sammenholdet, mens dysten står på.

– Det har været helt fantastisk. De researcher og hjælper hinanden på kryds og tværs og giver tips til gode aktier. Nogle har sågar fået forældrene med på bølgen, så det har sat noget fedt i gang.

Det har været så fantastisk at følge med i de Unges engagement til at ville lege og lære om økonomi og investering – Og tak til lærere som Betina Bak Hansen, I er for seje! 👏

Ny læringskonkurrence i Danmark for 7.-10. klassetrin. – Økonomisk dannelse og ansvarlighed på skoleskemaet. Gratis deltagelse, interaktiv læringsplatform, spilbaseret undervisning, omfattende lektionsplaner med lærervejledning, gæstelærer fra finanssektoren på skolen, opfylder faglige mål i matematik og samfundsfag.

Kick off webinar 27. februar 2024 & konkurrence fra 5. marts til 9. april 2024.

Læs også:

Syv finske gymnasier sætter nu fokus på økonomisk dannelse

Det smukt beliggende Vasa Gymnasium i Österbotten danner rammen om en særlig tema-uge, når elever fra syv finske gymnasier, fra 7.-11 april, skal lære en masse om privatøkonomi. Og temaet er allerede skudt i gang med en stor dyst på Aktiekampen (den svenske version af Aktiedysten), hvor eleverne lige nu konkurrerer

SDU Business School Days – Når teori møder praksis

Hvert år til “SDU Business School Days“inviteres erhvervslivet indenfor på Syddansk Universitets fem campusser, for at skabe et stærkere bindeled mellem de studerende og virksomhederne. Over to uger får de studerende mulighed for at deltage i en lang række arrangementer, der sætter fokus på læring, netværk og karrieremuligheder. “Business School Days handler

Aktiedysten Arbejder samarbejder Center for Ludomani for at styrke unges forståelse for faldgruber.

De seneste år har budt på en markant øget interesse for investering blandt unge. Ifølge en analyse fra Finans Danmark er det i høj grad inspiration fra venner og familie, der smitter, men også øget omtale på sociale medier og aktiespil som Aktiedysten har haft en betydning for at flere har

Nyt undervisningsværktøj: Forstå regnskaber på en sjov og enkel måde

Det nye værktøj kan bruges på alle gymnasietrin og er også velegnet til folkeskolens ældste klasser, når læreren guider eleven gennem forløbet. Værktøjet er fleksibelt og kan gennemføres som et samlet forløb på 45 minutter eller opdeles i mindre sekvenser, der fokuserer på specifikke læringsmål. I samarbejde med Janni Holleufer, lektor

80 gymnasieelever nørder investering med Frederik

Hvordan kommer man i gang med at investere? Hvad er “bull-marked”, splits, betaværdi og afkast? Det er nogle af spørgsmålene, der har tiltrukket ikke mindre end 80 elever til et nyt kursus på Nærum Gymnasium. Vel at mærke et frivilligt kursus efter skoletid, hvor eleverne nu fordyber sig i investeringens verden.

Porteføljeteori på universitetet

På SDU’s Business School har tredje semester-studerende på HA-uddannelsen i Odense og Slagelse deltaget i en helt ny porteføljedyst, hvor de med et fiktivt beløb på én million kroner skulle skabe det bedste risikojusterede afkast. Samtidig har vores samarbejde med SDU vist, at Aktiedysten kan tilpasses universitetsniveauet og bruges til at