Det nye værktøj kan bruges på alle gymnasietrin og er også velegnet til folkeskolens ældste klasser, når læreren guider eleven gennem forløbet. Værktøjet er fleksibelt og kan gennemføres som et samlet forløb på 45 minutter eller opdeles i mindre sekvenser, der fokuserer på specifikke læringsmål.
I samarbejde med Janni Holleufer, lektor og studievejleder på Learnmark Gymnasium HHX i Horsens, har vi hos Aktiedysten udviklet et simpelt undervisningsværktøj, der giver elever en praktisk og teoretisk forståelse af regnskaber og nøgletal. Vi takker Janni mange gange for hendes skarpe bidrag og værdifulde input, som har været afgørende for at sikre, at værktøjet er både relevant og brugbart for undervisere og elever.
Eleverne træder ind i rollen som CFO og præsenterer deres vurdering af en virksomheds økonomiske situation for en fiktiv bestyrelse. Dette giver en praktisk dimension til undervisningen og hjælper eleverne med at forstå, hvordan interne og eksterne faktorer påvirker en virksomheds økonomi – og dermed deres investeringsbeslutninger.
Værktøjet er designet til både nybegyndere og dem, der allerede har en grundlæggende forståelse for økonomi. Der medfølger lærervejledning, reflektionsark og selve værktøjet, så lærere nemt kan komme i gang.
Vi håber, at værktøjet vil styrke elevernes forståelse for økonomi og gøre det lettere at koble teori og praksis.
Flere værktøjer venter forude.
Hos Aktiedysten er det en kerneværdi altid at udvikle vores værktøjer i tæt samarbejde med undervisere. Deres erfaring og indsigt sikrer, at vores løsninger matcher de konkrete behov i klasselokalet, og vi ser frem til at fortsætte denne proces med nye værktøjer i fremtiden.
Læs også:
- Aktiedysten Arbejder samarbejder Center for Ludomani for at styrke unges forståelse for faldgruber.De seneste år har budt på en markant øget interesse for investering blandt unge. Ifølge en analyse fra Finans Danmark er det i høj grad inspiration fra venner og familie, der smitter, men også øget omtale på sociale medier og aktiespil som Aktiedysten har… Læs mere: Aktiedysten Arbejder samarbejder Center for Ludomani for at styrke unges forståelse for faldgruber.
- Nyt undervisningsværktøj: Forstå regnskaber på en sjov og enkel mådeDet nye værktøj kan bruges på alle gymnasietrin og er også velegnet til folkeskolens ældste klasser, når læreren guider eleven gennem forløbet. Værktøjet er fleksibelt og kan gennemføres som et samlet forløb på 45 minutter eller opdeles i mindre sekvenser, der fokuserer på specifikke… Læs mere: Nyt undervisningsværktøj: Forstå regnskaber på en sjov og enkel måde
- 80 gymnasieelever nørder investering med FrederikHvordan kommer man i gang med at investere? Hvad er “bull-marked”, splits, betaværdi og afkast? Det er nogle af spørgsmålene, der har tiltrukket ikke mindre end 80 elever til et nyt kursus på Nærum Gymnasium. Vel at mærke et frivilligt kursus efter skoletid, hvor… Læs mere: 80 gymnasieelever nørder investering med Frederik
- Porteføljeteori på universitetetPå SDU’s Business School har tredje semester-studerende på HA-uddannelsen i Odense og Slagelse deltaget i en helt ny porteføljedyst, hvor de med et fiktivt beløb på én million kroner skulle skabe det bedste risikojusterede afkast. Samtidig har vores samarbejde med SDU vist, at Aktiedysten… Læs mere: Porteføljeteori på universitetet
- Lærer om UNG Aktiedyst: Mine elever er meget opsatte!Gazi Sahin fra Niels Brock EUX-Gymnasiet har store forventninger til konkurrencen. Gazi er 34 år og til dagligt underviser han i fagene afsætning og virksomhedsøkonomi. De seneste to år har han brugt Aktiedysten i undervisningen, og derfor var Gazi Sahin begejstret, da han stødte… Læs mere: Lærer om UNG Aktiedyst: Mine elever er meget opsatte!