april 11, 2024

På Sankt Annæ Gymnasium i Valby har investering indtaget en fremtrædende plads på skoleskemaet. Her har to 8. klasser nemlig kastet sig over de finansielle markeder i læringskonkurrencen Skolernes Aktiedyst, hvor de skal få 1 mio. fiktive kr. til at vokse. 200 skoleklasser deltager, og dem, der gør det bedst og mest fornuftigt, vinder 10.000 kr. til klassekassen. I den forbindelse har ca. 90 klasser fået besøg af en Sydbank-rådgiver, der har klædt dem på til at angribe markedet.

Det har så sandelig vækket elevernes indre aktiehaj, fortæller deres lærer Betina Bak Hansen.

– De er fuldstændig bidt af det, og de er engagerede på en helt anden måde, end de plejer at være. Det er faktisk kommet så vidt, at det også går lidt ud over de andre timer, fordi de sidder og tjekker aktiekurser hele tiden. Det har fået mine kolleger til at snakke på lærerværelset, griner hun.

Hun bemærker dog også, at det har givet eleverne vigtig læring.

– Vi er dykket ned i alt fra risikofaktorer til investeringsstrategier, og det har givet dem en praktisk forståelse af, hvad det vil sige at investere, og hvordan man kan forvalte sine penge, når man skal ud at stå på egne ben. De er blevet mere bevidste om, hvor uforudsigeligt aktiemarkedet kan være, og det har åbnet deres øjne for, at de bør investere med omtanke – og kun for de penge, de er villige til at risikere. Der kan måske godt være en tendens til kun at fortælle de positive aspekter ved investering, og så er det godt, at dysten her viser, at der også er risiko forbundet med det, siger hun.

Endelig fremhæver hun sammenholdet, mens dysten står på.

– Det har været helt fantastisk. De researcher og hjælper hinanden på kryds og tværs og giver tips til gode aktier. Nogle har sågar fået forældrene med på bølgen, så det har sat noget fedt i gang.

Det har været så fantastisk at følge med i de Unges engagement til at ville lege og lære om økonomi og investering – Og tak til lærere som Betina Bak Hansen, I er for seje! 👏

Ny læringskonkurrence i Danmark for 7.-10. klassetrin. – Økonomisk dannelse og ansvarlighed på skoleskemaet. Gratis deltagelse, interaktiv læringsplatform, spilbaseret undervisning, omfattende lektionsplaner med lærervejledning, gæstelærer fra finanssektoren på skolen, opfylder faglige mål i matematik og samfundsfag.

Kick off webinar 27. februar 2024 & konkurrence fra 5. marts til 9. april 2024.

Læs også:

Lærer om UNG Aktiedyst: Mine elever er meget opsatte!

Gazi Sahin fra Niels Brock EUX-Gymnasiet har store forventninger til konkurrencen. Gazi er 34 år og til dagligt underviser han i fagene afsætning og virksomhedsøkonomi. De seneste to år har han brugt Aktiedysten i undervisningen, og derfor var Gazi Sahin begejstret, da han stødte på UNG Aktiedyst, Danmarksmesterskabet i investering for

SKOLEELEVER FÅR MILLION AT LEGE MED

Sådan lyder overskriften fra Fyens.dk på artiklen om den kommende læringskonkurrence SKOLERNES AKTIEDYST for 7-10 klasser på Fyn. Vi glæder os enormt meget til at få skudt konkurrencen i gang, hvor der altså er en heldig klasse der kan vinde 10.000 kr. til klassekassen.! Og så kan du altså vinde 10.000 kr. til

Mød Bulls, Bears & Bunnys! – “Jeg ville aldrig købe den i virkeligheden”

”Jeg håber OB slår FCK, for så stiger Brøndbyaktien” På Nordagerskolen i Ringe på Fyn er 8.C i fuld gang med Skolernes Aktiedyst. Vi har mødt eleverne Sandra, Emily, Lise og Tobias, som sammen med resten af klassen nu har spillet i to uger.   Tobias har bl.a. investeret i fodboldklubben Brøndby IF og

Analyse – Hvordan ved man om det er en god investering?

Ugens fokus lyder på analyse af virksomheder og forståelse for det man investerer i. Her på siden har vi samlet to nyttige værktøjer, der kan guide dig til en bedre forståelse af analysering og forståelse for virksomheder. Og husk, hvis jeres hold rangerer blandt top-5, skal klassen dele jeres viden med

Er Andreas og Jonathan fremtidens investerings-guruer? Skoleelever har ramt en guldåre i skolernes aktiedyst 

I forbindelse med Skolernes Aktiedyst på Fyn, besøgte @fyensdk @brenderup_realskole 9.C i denne uge. 9.C har ført kvalifikationsrunden, næsten siden start, hvor navnlig to elever, trak klassen op med pænt store gevinster. Selvom de i sidste ende blev overhalet af korup skole 7.a, har 9.C holdt fast i en top-5-placering og udvist en god

Finansdirektør i Fynske Bank: – Aktierne skal på skoleskemaet!

Aktier og investering har fanget interessen hos børn og unge, og vi bør reagere ved at tage interessen alvorligt, tale med dem om investering og sætte aktier på skoleskemaet. Ellers risikerer vi, at de finder informationen de forkerte steder.” – Sådan skriver Hans Erik Hansen, finans- og formuedirektør, Fynske Bank i Fyens.dk. På Aktiedysten har