På Kungsholmen Västra Gymnasium i Stockholm har lærer Fredrik Persson sat aktiehandel på skoleskemaet som en vigtig del af undervisningen i erhvervsøkonomi.
Det kræver indsigt, tålmodighed og den rette strategi at tjene penge på det stormombruste aktiemarked i øjeblikket.
Den indsigt og viden vil den 33-årige erhvervsøkonomilærer Frederik Persson gerne give sine elever på Kungsholmen Västra Gymnasium i Stockholm.
Han har derfor skabt et målrettet undervisningsforløb i aktiehandel som en del faget erhvervsøkonomi. Målet er ikke at uddanne Sverige næste børsspekulanter, men at åbne elevernes øjne for, hvordan man mere strategisk kan arbejde med sin aktieportefølje – også når markederne går i rødt og det er svært for almindelige privatinvestorer at tjene penge.
– Mit fag handler om at skærpe elevernes interesse for aktiemarkedet og vise dem, at der er nogle muligheder for at tage hånd om deres egen fremtidige økonomi. Jeg ville ønske, at der var nogen, der havde åbnet mine øjne for aktiemarkedet i en ung alder, for der er ingen tvivl om, at eleverne kan skabe et helt andet økonomisk fundament for sig selv, hvis de investerer klogt. De skal vide, at selv små valg, kan få store konsekvenser på lang sigt, siger han.
Opgør med gambling
Et centralt element i Frederik Perssons undervisning er online-platformen Aktiekampen.se (den svenske udgave af aktidysten), hvor klassen over et halvt år dyster om, hvem der kan få deres penge til yngle mest. Pengene er fiktive, mens aktierne og kurserne er ægte.
Platformen er dermed en slags sandkasse, hvor eleverne uden risiko kan arbejde med de strategier, som de lærer i undervisningen.
– Det er et værktøj, der kan være med til at lære eleverne at tage bedre privatøkonomiske beslutninger. Mange unge går til aktiemarkedet som en form for gambling, hvor man jagter den hurtige gevinst. I mit fag lærer eleverne, at aktiemarkedet handler om en langsigtet strategi, og samtidig får de kompetencerne til at lave egentlige aktieanalyser, siger Frederik Persson.
Stigende interesse
Kungsholmen Västra Gymnasium er langt fra alene om at gøre aktiehandel til en del af undervisningen på gymnasieniveau.
Her hos aktiedysten kan vi se aktiehandel sniger sig ind i skoleskemaet på en lang række skoler i hele Norden.
Det er en stigende tendens. Unge – og særligt danske og svenske unge – har en stigende interesse for at blive klogere på aktiehandel, og derfor er det også positivt at se, hvordan skolerne indarbejder det i undervisningen i både grundskolen og på gymnasie niveau.
Aktiekampen.se har over 130.000 brugere i hele Norden. Brugerne er typisk private investorer, der ønsker at styrke deres færdigheder. Men en stigende andel af brugerne kommer direkte fra skolerne.
Læs også:
Lærer om UNG Aktiedyst: Mine elever er meget opsatte!
Gazi Sahin fra Niels Brock EUX-Gymnasiet har store forventninger til konkurrencen. Gazi er 34 år og til dagligt underviser han i fagene afsætning og virksomhedsøkonomi. De seneste to år har han brugt Aktiedysten i undervisningen, og derfor var Gazi Sahin begejstret, da han stødte på UNG Aktiedyst, Danmarksmesterskabet i investering for
SKOLEELEVER FÅR MILLION AT LEGE MED
Sådan lyder overskriften fra Fyens.dk på artiklen om den kommende læringskonkurrence SKOLERNES AKTIEDYST for 7-10 klasser på Fyn. Vi glæder os enormt meget til at få skudt konkurrencen i gang, hvor der altså er en heldig klasse der kan vinde 10.000 kr. til klassekassen.! Og så kan du altså vinde 10.000 kr. til
Mød Bulls, Bears & Bunnys! – “Jeg ville aldrig købe den i virkeligheden”
”Jeg håber OB slår FCK, for så stiger Brøndbyaktien” På Nordagerskolen i Ringe på Fyn er 8.C i fuld gang med Skolernes Aktiedyst. Vi har mødt eleverne Sandra, Emily, Lise og Tobias, som sammen med resten af klassen nu har spillet i to uger. Tobias har bl.a. investeret i fodboldklubben Brøndby IF og
Analyse – Hvordan ved man om det er en god investering?
Ugens fokus lyder på analyse af virksomheder og forståelse for det man investerer i. Her på siden har vi samlet to nyttige værktøjer, der kan guide dig til en bedre forståelse af analysering og forståelse for virksomheder. Og husk, hvis jeres hold rangerer blandt top-5, skal klassen dele jeres viden med
Er Andreas og Jonathan fremtidens investerings-guruer? Skoleelever har ramt en guldåre i skolernes aktiedyst
I forbindelse med Skolernes Aktiedyst på Fyn, besøgte @fyensdk @brenderup_realskole 9.C i denne uge. 9.C har ført kvalifikationsrunden, næsten siden start, hvor navnlig to elever, trak klassen op med pænt store gevinster. Selvom de i sidste ende blev overhalet af korup skole 7.a, har 9.C holdt fast i en top-5-placering og udvist en god
Finansdirektør i Fynske Bank: – Aktierne skal på skoleskemaet!
Aktier og investering har fanget interessen hos børn og unge, og vi bør reagere ved at tage interessen alvorligt, tale med dem om investering og sætte aktier på skoleskemaet. Ellers risikerer vi, at de finder informationen de forkerte steder.” – Sådan skriver Hans Erik Hansen, finans- og formuedirektør, Fynske Bank i Fyens.dk. På Aktiedysten har