Det kan være vanskeligt at risikovurdere investeringer, da det kræver erfaring, viden og sund fornuft.
Der er mange der tilbyder råd og vejledning på de sociale medier, og som uerfaren investor kan man nemt blive revet med. I dag er komplekse og risikable investeringer tilgængeligt for alle, der har en mobiltelefon. Investeringsplatformene markedsføres massivt via sportssponsorater, kendisser og målrettede reklamer på sociale medier. Influencere fører sig frem som finanseksperter. Information om risiko er ofte fraværende, mangelfuld eller direkte misvisende – derimod informeres der omfattende om store og hurtige afkast. Det kan være vildledende markedsføring og i nogle tilfælde decideret scam.
Generelt er det en god ide at være kritisk overfor investeringer; særligt når der markedsføres – for hvorfor er der brug for markedsføring? På hvilken måde markedsføres der, hvem er afsenderen og på hvilken platform? Er det et troværdigt sted at søge information om investering?
Når man møder markedsføring via sociale medier, er der god grund til at være på vagt, idet der ofte er fravær af saglig information, risiko nedtones og muligheden for afkast overvurderes og anprises. Hvis investeringer bliver anbefalet i videoer, hvor rejser, luksusbiler og dyre ure er det primære – og er der fravær af konkrete informationer om investeringstyper og hvorledes der investeres, skal alarmklokkerne ringe.
Ligeledes skal alarmklokken ringe ved følgende typer udsagn:
”Det er så let at alle kan finde ud af det”. ”Det kræver ikke viden og erfaring”. ”Det er nemt at komme i gang”. ”Du skal bare kopiere mine investeringer”. ”Efter kort tid kunne jeg leve af det”.
Dvs. hvis det fremstår for godt til at være sandt – fx pga høje afkast eller eventuelt løfter om garanteret højt afkast – så er det højst sandsynligt netop dét.
Der er altså vigtigt at være meget opmærksom på og forholde sig kritisk til følgende:
- Hvem er afsenderen?
- Hvad er deres uddannelse og erhvervsbaggrund?
- Har de forudsætning for at rådgive om de mest komplekse og risikable produkter på finansmarkedet?
- Hvordan tjener de penge?
- Hvordan markedsføres der og på hvilke medier?
Ofte er det svært at afkode den reelle afsender – kan f.eks. være kryptoplatform.
Influencere der markedsfører investeringer, er ofte affiliated (tilknyttet) de investeringsplatforme, de anbefaler. Dvs. de tjener penge på den omsætning, du har på investeringsplatformen – alligevel forsøger de at fremstå uvildige og tillidsvækkende ved at præsentere sig som ”trading mentorer”.
Hvis investeringer markedsføres via Twitch, Tik Tok, Discord, YouTube og kan det også være et stort faresignal. Selvom mange etablerede finansinstitutioner bruger disse medier til at dele information, opererer SoMe platforme uden de samme tilsyn og krav som traditionelle medier. Derfor er det vigtigt at være særligt kildekritisk og opmærksom på potentiel fejlinformation.
Ift. selve investeringsplatformen bør man stille sig selv følgende spørgsmål:
- Er der ”sign up” bonus og/eller ”gratis penge”? I så fald er det en meget klar risikofaktor.
- Hvordan er design af platform? Minder det fx om gaming eller gamblingplatforme?
- Ligner det en seriøs finansiel virksomhed?
- Er der daglige konkurrencer, eks. største afkast, største omsætning, flest handler m.m.?
- Er der scoreboard? Løbende gevinster, kasser med pengegaver, faldskærme der daler ned over siden, som lander med penge, guldmønter der daler og/eller raketter der stiger mod himlen. Når design (opsætning/lyde) minder om gaming og gambling, er der grund til at være særlig kritisk.
- Platforme der tilbyder gearede produkter? I finansiel sammenhæng refererer gearing til brugen af lånte penge – også kaldet lånekapital for at forøge størrelsen af en investering.
- Platforme der ikke tydeligt informerer om hvor store tab deres kunder har på investeringerne? (CFD’er/gearede finansielle instrumenter)
Læs mere her: https://politi.dk/oekonomisk-svindel-paa-nettet/forebyg-oekonomisk-svindel-paa-nettet/undgaa-investeringssvindel
Skrevet af Carsten Holten-Møller, Behandler hos Center for Ludomani