januar 23, 2025

Hvordan kommer man i gang med at investere? Hvad er “bull-marked”, splits, betaværdi og afkast? Det er nogle af spørgsmålene, der har tiltrukket ikke mindre end 80 elever til et nyt kursus på Nærum Gymnasium. Vel at mærke et frivilligt kursus efter skoletid, hvor eleverne nu fordyber sig i investeringens verden.

Og bag initiativet står den tidligere elev, der nu er tilbage på gymnasiets gange: Frederik Rothe.

Kurset er en del af NAGademy, gymnasiets akademi for elever med særlig interesse og talent. Det er skabt for at give eleverne en mulighed for at dykke ned i emner, der normalt ikke er på skoleskemaet – som f.eks. investering. Og Frederik, der gik på gymnasiet fra 2018 til 2021, er en populær underviser.

”Jeg begyndte selv at interessere mig for investering, da jeg var 13 år. Men dengang manglede jeg redskaberne, og det var ikke noget, vi lærte i skolen. Derfor er det så fedt nu at kunne dele mine erfaringer med eleverne her på Nærum,” fortæller Frederik, der siden gymnasietiden har gjort interessen til en levevej: Han har tidligere været leder for 15 studerende i Saxo Bank, han har medvirket i radioprogrammet Millionærklubben, og i dag arbejder han hos venturekapitalfonden North Ventures ved siden af studierne på CBS.

Interessen for kurset på Nærum Gymnasium er over al forventning. Med 80 tilmeldte er kurset det hidtil mest populære NAGademy. ”Hvis vi kan samle så mange gymnasieelever efter skoletid, så er det for mig et tegn på, at vi har gang i noget særligt”, siger Frederik Rothe.

Frederik har med kurset skabt en blanding af teori, praktiske øvelser og interaktiv læring. Eleverne arbejder blandt andet med at analysere aktier og forstå forskellige investeringsstrategier. Samtidig bruger deltagerne Aktiedysten, hvor de kan afprøve deres nyerhvervede viden i praksis.

”Gamification er en fantastisk metode til at undervise i investering. Det gør det både sjovt og motiverende at lære noget, der ellers kan virke komplekst,” forklarer Frederik. Allerede nu har en af eleverne lavet et imponerende afkast på 30% på en uge i spillet – et bevis på, at den teoretiske viden kan omsættes til konkrete resultater.

Men hvorfor er så mange unge så interesserede i investering? Frederik har nogle bud: ”Jeg tror, at der er en tendens blandt unge til at tage ansvar for deres egen fremtid – både når det drejer sig om deres samfund og deres økonomi.. Det er blevet cool at være ambitiøs og engageret. Samtidig er det lettere end nogensinde at komme i gang med investering, takket være platforme som Nordnet.”

Han peger også på, at dagens unge er en passioneret og ansvarlig generation: ”De engagerer sig ikke kun i klima og politik – men også når det kommer til deres økonomi. Det er ikke længere kun forbeholdt de etablerede voksne at tage ansvar for investering. Det er noget, man kan begynde på allerede i gymnasietiden.”

Kurset løber over flere uger og afsluttes med et diplom til deltagerne. Men for Frederik handler det ikke kun om resultater her og nu. ”Jeg håber, at eleverne tager nogle redskaber med sig, som de kan bruge fremadrettet – og måske endda få en livslang interesse for investering.”

Og hvis engagementet på Nærum Gymnasium er noget at gå efter, så ser fremtiden lys ud for en ny generation af unge investorer. Som Frederik afslutter: ”Det er fantastisk at være tilbage her og se, hvor meget eleverne brænder for at lære. Det er virkelig inspirerende.”